Thursday 23 December 2010

cara daftar blog/url di search engine

ini cara-cara mendaftar url anda.
tips ini amat penting untuk membuatkan blog anda boleh diketahui oleh orang ramai.ini adalah cara yang paling efektif untuk membuatkan blog kita sering dikunjungi.ada bayak cara lain seperti blogwalking & sebagainya.


Apabila anda membuat blog,ia tidak bermakna blog anda akan berada pada list pelbagai search engine.jadi anda harus mendaftarkan blog atau website anda di mana-mana search engine.
 
Jumlah search engine sekarang ini sangat banyak dan saat ini yang paling terkenal di dunia adalah Google, Yahoo, serta Msn. Apabila kita ingin melihat blog kita terindeks pada search engine mereka, maka kita  harus  mendaftarkan URL blog kita pada search engine mereka. kalau ada yang belum tahu, ini adalah cara-caranya ;

  • Daftar Google

  • Untuk mendaftar ke google, sila kunjungi http://www.google.com/addurl/,apabila sudah berada pada halaman pendaftaran ada beberapa langkah yang harus di lakukan, iaitu mengisi form yang di sediakan :



    • URL --> Isi dengan URL blog anda.
    • Comments --> Isi dengan keyword atau kata kunci yang berhubungan dengan blog anda
    • Isi kotak kosong dengan huruf Verifikasi yang tersedia
    • Klik Add URL
    • Selesai.


    Setelah anda mendaftar di Google, tidak serta merta blog anda terindeks pada search engine, tetapi memerlukan 3 atau 4 minggu baru blog anda boleh terindeks. Jika sudah 3 atau 4 minggu, maka cuba taip  alamat blog anda pada search engine google, sudah terindeks ke belum? kalau belum, cuba tunggu beberapa minggu lagi, dan tuliskan kembali alamat blog anda, Jika masih belum juga, cuba daftar lagi blog anda ke google seperti langkah di atas.


    • Daftar Yahoo!


    Untuk mendaftar ke yahoo! silakunjungi https://siteexplorer.search.yahoo.com/submit. tetapi untuk mendaftar ke yahoo, anda harus terlebih dahulu mempunyai akaun yahoo, kerana perlu log in dahulu ke akaunt yahoo. kalau tiada akaun yahoo, sila daftar dahulu.kalau anda sudah ada,log in sahaja.Apabila sudah login, sili isi ruang kosong yang disediakan

    • Daftar ke Msn


    Untuk daftar ke Msn, sila kunjungi http://search.msn.com/docs/submit.aspx?FORM=WSDD2. kemudian  anda isi kod verifikasi dan URL anda pada kotak yang tersedia, kemudian klik Submit URL, selesai.

    anda juga mencuba submitter.cuba klik banner dibawah ini :

    Submit 
Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!

    Tugas anda hanya mengisi alamat URL blog milik anda, serta menuliskan alamat email kemudian klik Submit Your Site.

    Jika ingin lebih cepat terkenal cuba lakukan ping ke pelbagai agregator, sila klik link di bawah :

    Ping-O-Matic

    anda perlu mengisi form yang di sediakan.

    3 comments:

    terima ksih for the info
     

    @faizwelcome...

     
    Adult dates and sex dating gives you the opportunity for hooking up with sexy men and women and swingers
     

    Post a Comment

    err..komen laa...hehe

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Subscribe Now

    tinggalkan tapak tangan anda

    Powered by Blogger.